Tournée Végétale
Terug naar het overzicht

De voordelen van plantaardige voeding

Dat plantaardig goed is voor je gezondheid is voor ons al lang geen geheim meer. Want heel veel goeds groeit zomaar uit de grond. Wat dacht je bijvoorbeeld van granen, bonen en noten? Die zitten stuk voor stuk vol essentiële bouwstoffen en zijn bovendien nog eens super lekker!

De voordelen van plantaardige voeding

Dat plantaardig goed is voor je gezondheid is voor ons al lang geen geheim meer. Want heel veel goeds groeit zomaar uit de grond. Wat dacht je bijvoorbeeld van granen, bonen en noten? Die zitten stuk voor stuk vol essentiële bouwstoffen en zijn bovendien nog eens super lekker! Maar wat kan plantaardig nu precies voor jou betekenen?

 EEN GEZOND HART

Plantaardig voedsel bevat doorgaans veel goede, onverzadigde vetten en weinig slechte, verzadigde vetten. Een hoog cholesterolgehalte gaat gepaard met een hoger risico op hart- en vaatziekten. Je kunt het cholesterolgehalte van het bloed verlagen door verzadigde vetten te vervangen door onverzadigde vetten. Meer plantaardige voeding kan dus helpen om het hart gezond te houden.

 GEZOND OUD WORDEN

Goede voeding kan jou helpen om gezond oud te worden. Een eetpatroon met veel plantaardig voedsel bevat de vitaminen, mineralen en vezels die je lichaam nodig heeft en het beperkt de inname van verzadigde vetten. Zo zorgen een plantaardig voedingspatroon en voldoende beweging (en niet roken) voor een verhoogde levenskwaliteit als je ouder wordt.

 STERKE BOTTEN

Met een plantaardig voedingspatroon krijg je genoeg eiwit, calcium en vitamine D binnen om je botten je hele leven lang gezond en sterk te houden.

 JE GEWICHT

Plantaardige producten bevatten doorgaans weinig calorieën, weinig vet en veel vezels. Op gewicht blijven wordt dus een stuk eenvoudiger als je veel groenten, fruit, volkorengranen, noten, zaden en plantaardige alternatieven voor zuivel eet en calorierijke producten vermijdt.